Planteslagteri udfordrer kødindustrien
Virksomheden hedder ”Planteslagterne”, og den giver kunderne mulighed for at købe grønne og sunde alternativer til den traditionelle bøf, pølse eller delle. Produktionen tager afsæt i håndlavede produkter, som er 100 procent plantebaserede.
- Vi ved fra nye markedsanalyser, at hele 56 procent af den danske befolkning har et ønske om at spise mindre kød. Det er den trend, vi har lyttet til og udviklet vores forretningsmodel ud fra, siger Henrik Have, en af de tre stiftere af Planteslagterne.
De tre iværksættere har etableret en crowdfundingkampagne på Kickstarter. Kampagnen, der slutter i marts, skal vise, hvor stort markedet er hos den almindelige forbruger.
Produkterne er udviklet af kok Emil Williamsen, som er autodidakt inden for kokkefaget. Målsætningen er, at alt fra de professionelle køkkener til den almindelige dansker nemt kan integrere et naturligt alternativ til kød i deres madlavning.
Henrik Have fortæller, at Planteslagtene p.t. leverer til blandt andre Sliders' to restauranter, et måltidskassefirma og nogle cateringkøkkener.